Badanie fizjoterapeutyczne z USG

Od lat ultrasonografia stosowana jest przez lekarzy wielu specjalności, jednak dopiero od niedawna staje się ona pomocnym narzędziem diagnostycznym w ręce fizjoterapeuty. Stosowanie ultrasonografii wymaga ciągłego kształcenia się, szczegółowej znajomości anatomii ludzkiego ciała, a także umiejętności „zobaczenia” (fachowo: „zobrazowania”) tkanek za pomocą aparatu USG.

Dzięki możliwości „zaglądnięcia” wgłąb ludzkiego ciała, ultrasonografia pozwala na szybką i dokładną analizę przyczyny problemu, przez co ułatwia dobranie właściwego sposobu leczenia oraz monitorowanie efektów terapii.

Fizjoterapeuci stosują ultrasonografię głównie do oceny układu ruchu, a zatem mięśni, ściegien, więzadeł, chrząstek stawowych, kaletek, łąkotek i wielu innych elementów układu mięśniowo-szkieletowego, które wpływają na ruch i funkcjonowanie. USG pozwala szybko odnaleźć fragment naderwanego mięśnia czy więzadła, uszkodzoną powierzchnię stawową lub łątkotkę, zwłóknienie lub odnerwienie mięśnia, nadmiar płynu tkankowego w kaletce, a także wiele innych przyczyn wywołujących trudności w poruszaniu się. Dzięki temu fizjoterapeuta może o wiele szybciej i trafniej podjąć decyzję o właściwym postępowaniu, a także monitorować efekty terapii. Niekiedy jednak należy przekierować Pacjenta do lekarza o odpowiedniej specjalności, aby rozpocząć właściwe leczenie, a dopiero w dalszej kolejności podjąć rehabilitację.

Zapraszamy na konsultację fizjoterapeutyczną z badaniem USG.

W czasie wizyty przeprowadzany jest szczegółowy wywiad z Pacjentem, analiza dokumentacji medycznej, a następnie badanie funkcjonalne połączone z badaniem ultrasonograficznym układu ruchu.

Po analizie przyczyny problemu, wspólnie określany jest cel terapii.

W czasie wizyty Pacjent otrzymuje ćwiczenia do wykonywania w domu, a także dalszy plan terapeutyczny.

Zaletami badania fizjoterapeutycznego z wykorzystaniem USG jest bezinwazyjność, szybkie  określenie przyczyny problemu  i dzięki temu dobranie najbardziej efektywnych metod terapeutycznych, lub przekierowanie do odpowiedniego lekarza specjalisty. Ultrasonografia ma szeroki wachlarz zastosowań w wielu obszarach fizjoterapii  – m.in. w urazach, w sporcie, po zabiegach operacyjnych, a także w świeżych i długotrwałych dolegliwościach bólowych. Ponadto badanie to sprawdza się w przypadku diagnostyki osób w każdym wieku.

W fizjoterapii ten rodzaj badania określany jest jako „RUSI” (Rehabilititive Ultrasound Imaging – Rehabilitacyjne Ultrasonograficzne Obrazowanie).

W celu umówienia konsultacji – zapraszam do kontaktu.